2010 åtnjöt SC II:s föregångare StarCraft Brood Wars en omfattande fanskara, vilket hjälpte SC II att säkra kraftfull och expansiv popularitet när den initialt lanserades. Under de senaste åren har miljoner spelat spelet, följt livestreaming och tittat på tv för att se spelare som tävlar mot varandra i turneringar.
Spelets producent är mest populär i Sydkorea och visar upp en StarCraft II mästerskapsevenemang. Fansen har fastnat för spelet och dess varianter, inklusive Heart of Swarm och Legacy of Void. Spelare spelar professionellt, vilket ökar intresset för varumärket. Men slagsmål om sändningsrättigheter dominerar onlinespelgenren och tvingade fram en nedgång i SC II:s vanliga synlighet.
Hård konkurrens
Populära speltitlar inkluderar League of Legends och Dota 2, StarCraft-konkurrenter på marknaden. Eftersom dessa spel också är taktiska och innehåller fler yngre spelare än SC II, dras sponsorer till den bredare publiken. I Sydkorea sände eSports Players Association StarCraft II esportevenemang i ungefär ett decennium och vägrade dela vinsten med spelets skapare, Blizzard Entertainment.
Blizzard slog sig ihop med rivaliserande distributörer och krävde royalties från KeSPA för att lagligt kunna sända SC II-turneringar. Som ett resultat av KeSPA:s underlåtenhet att följa efter, förlorade SC II:s mest populära region tittare och professionella spelare.
Även om Blizzard stödjer sitt StarCraft II-mästerskapsevenemang, som har en prispott på mer än $150 000, är mästerskapet lägre i popularitet och prispengar. Liknande globala e-sportevenemang erbjuder spelare miljonpriser. Ändå är SC II ett populärt spel och spännande för tittarna att titta på. Alla större e-sportspelsajter erbjuder spelare sätt att satsa på SC II-turneringar och evenemang.