Nyheter

March 9, 2023

De bästa eSport-spelarna genom tiderna

Viktor Johansson
WriterViktor JohanssonWriter
ResearcherHaruki NakamuraResearcher

Sponsorer, klubbar, turneringar, följare och proffsen som spelar på toppnivåer och lever av prispengar och sponsringsmöjligheter bidrar alla till den blomstrande e-sportverksamheten världen över.

De bästa eSport-spelarna genom tiderna

Vilka är de största e-sportatleterna genom tiderna, och hur rankar vi dem?

Dessa tio spelare är de bästa genom tiderna på grund av deras otroliga skicklighet, berömmelse och inverkan på utvecklingen av e-sport, även om de alla uppnått sin berömmelse under olika epoker och för olika e-sporter. De har banat ny mark för sina organisationer, sina titlar och e-sport som helhet.

Att ställa dessa individer mot varandra skulle vara en övning i meningslöshet, men det är en del av nöjet med en topp 5-lista genom tiderna. Att jämföra spelare från olika epoker eller sporter kommer att väcka en livlig diskussion.

#5: Hämta_Höger

Christopher "GeT_RÄTT" Alesund nådde toppen av Counter-Strike 1.6 proffsscenen 2009, bara två år efter att han hade gjort sin debut. 

  • Fnatic kammade hem den då 19-åringen efter att ha ägnat de två föregående åren åt att konkurrera om en konsekvent position i Sveriges bästa organisationer. 
  • Men trots att de var i sällskap med topp-esportspelare som f0rest, Patrik "cArn" Sättermon och Rasmus "Gux" Ståhl, så var det GeT_RÄTT som växte till att exemplifiera Swedish Counter-Strike 1.6.
  • Som en innovatör av taktiken som nu kallas "lurking", GeT_RiGhT gjorde det bästa av alla öppningar som hans trupp gav honom. Han var en dödlig motståndare på grund av sin enastående noggrannhet, vakenhet och smidighet, vilket gjorde det möjligt för honom att rensa upp bombplatser själv och hitta en väg fri från de mest desperata situationerna.

Inom sitt första år med Fnatic, den svenska spelaren GeT_Höger vunnit 10 turneringar – en otrolig prestation. Skaffa sig_höger och f0rest spelade bredvid SK Gaming i lite över ett och ett halvt år 2011, ett år som var mindre produktivt än året innan. Skaffa sig_RiGhTs prestationer fram till denna punkt var bortom de vildaste drömmarna för de flesta av hans e-sportrivaler. Överraskande nog var svensken bara i början av sina äventyr.

Inom några månader efter Counter-Strike: Global Offensives debut, GeT_RiGhT hade blivit spelets obestridda toppspelare. När de återvände till konkurrensen med f0rest blev de två en av de mest formidabla duorna i e-sportens historia.

Skaffa sig_RiGhT har förtjänat en permanent plats i pantheonet av esports odödlighet med sin decennielånga serie av genomgående utmärkta prestationer.

#4: Daigo

Daigo Umehara från Japan var en tidig internationell superstjärna inom e-sport och en av de bästa e-sportspelarna i världen. När han reste till USA 1998 och besegrade Alex Valle i Street Fighter Alpha 3, förebådade det födelsen av en legendarisk internationell rivalitet som så småningom skulle definiera den mest kända fightingspelsserien genom tiderna.

Umehara, mer känd under sin moniker The Beast, blev besatt av att spela videospel i arkadspel 1991. Det var 1997 som Daigo vann titeln Street Fighter-mästare i Japan.

1998 års världsmästerskap var starten på en ny era av internationell tävling som fick långtgående effekter utanför Street Fighters område. Vinsten av Umehara i det mest hajpade spelet i fightingspelsindustrin vid den tiden markerade början på en lång tid av dominans i genren.

Daigo har spelat över ett dussin titlar på professionell nivå, från Vampire Hunter till Street Fighter 5. När han besegrade Justin Wong i en match 2004 gick han från att vara den bästa Street Fighter-spelaren på planeten till en internationell kändis.

Du kanske redan har sett den här videon: Daigo är inne i sitt sista liv, och Wong är beredd att dra fördel. Daigo genomför en otrolig sekvens av block för att få till stånd den mirakulösa comebacken.

Den amerikanska sporttidningen GamePro liknade Daigo/Wong-ögonblicket 2004 med Willie Mays ikoniska grepp om axeln i 1954 års World Series. Detta ögonblick representerade inte bara ett enda spel utan en hel generation i spelet.

Daigos tidigare prestationer är tillräckligt imponerande för att garantera honom en plats här, men de är bara början. 

  • Mer än 15 år senare är han fortfarande en av de bästa spelarna i världen, efter att ha vunnit Evo 2009 och 2010 turneringarna i rad med sin nu berömda prestation. 
  • Efter att ha vunnit en andra plats i Capcom Cup 2015 (och donerat sitt pris på $60 000 till en välgörenhetsorganisation), vann han två Topanga A-League-titlar och två Topanga World League-titlar.
  • Daigo har ett oöverträffat CV, och Odjurets otroliga livslängd är oöverträffad av någon annan spelare.

#3: f0vila

Patrik "f0rest" Lindberg är född i Sverige som har en lång historia av att producera några av världens bästa esportspelare. Löpningen 2009 som F0rest hade på team Fnatic, när hans felfria prestation hjälpte dem att bli den mest tjänande organisationen i Counter-Strikes historia, är kanske F0rests bästa prestation. På den tiden var många åskådare rädda för att sporten var utanför dödens tröskel. Lindberg var utan tvekan den mest kända inom e-sport utanför Asien.

Sedan hans genombrott på den professionella scenen 2005 har f0rest konsekvent varit en toppspelare. Ex-lagkamraten Patrik "cArn" Sättermon dubbade f0rest till ligans bästa spelare, och ingen slog ett öga. f0rest vann mer än 50 medaljer under sin karriär. Om du gör en omröstning av Counter-Strike-spelare och följare, kommer du att finna utbredd konsensus.

f0rest har ett imponerande tillägg till sitt CV. Förutom att vara den bästa spelaren i Counter-Strikes historia, hans briljans i efterföljaren, Counter-Strike: Global Offensive, var en stor anledning till att Team Ninjas in Pyjamas gick på sin oöverträffade 87-0 LAN-kartavinst – detta är den längsta vinnande körningen i e-sportens historia.

Fem år efter Counter-Strike: Global Offensives släpp är f0rest fortfarande en av de bästa spelarna i Sverige. Respekt för en av esportbranschens riktiga veteraner och en av de främsta esportspelarna globalt.

#2: Blixt

Det fanns ingen mer konkurrenskraftig Starcraft-scen någonstans mellan 1998 och 2010. Starcrafts rikedom och prestige möjliggjorde utveckling och underhåll av en blomstrande ekologi i mer än ett decennium. Spelet blev inarbetat i vardagen i Sydkorea på grund av TV-bevakning och internetkaféer. Starcraft sprängde in i rampljuset och saktade aldrig ner, medan andra spel försiktigt steg fram till plattan.

  • Lee "Flash" Young Ho är den mest framgångsrika och välkända Starcraft-spelaren någonsin. 
  • Han har vunnit över $400 000 i turneringar och tjänat hundratusentals fler via erbjudanden och sponsring. 
  • Flash segrade i den mest sedda, omfattande analyserade och högtrycks-e-sporten världen över.
  • Enligt Liquipedia har Flash en löjlig vinstgrad på 70 % jämfört med de bästa spelarna i världen, behåller rekordet för det högsta betyget i historien, har rekordet för längsta beläggning som den #1-rankade spelaren på planeten och är oavgjort för de flesta Starleague-segrar under ett enda år.

Flash är en symbol för briljans och dominans för många nuvarande e-sportentusiaster. En gång känd under titlar som "Final Boss" och "The Ultimate Weapon", slog Lee Young Hos fanbas så småningom sig på den enkla monikern "Gud"

#1: Faker

När det gäller e-sportens konkurrenssituation är Lee "Faker" Sang-hyeok som Michael Jordan. Ursprungligen med namnet "Unkillable Demon King" av Cool (en kinesisk spelare som sedan dess har gått i pension), har den slagit in hos allmänheten. 

League of Legends halvgud regerar över en scen som verkligen har nått professionella atletiska nivåer av konkurrenskraft. Han är e-sportspelaren i världen inom League-branschen - den största och mest konkurrenskraftiga e-sporten. Faker är inte bara en anomali när det gäller talang, utan han njuter också av oöverträffad framgång i ett spel som är utformat för att begränsa påverkan från varje enskild spelare.

Som en lagsport lägger The League en premie på planering, kommunikation och samarbete. Såvida inte din motståndare är Faker förstås.

Som 17-åring 2013 dök Faker upp som en stjärnspelare i League of Legends efter att ha blivit upptäckt av den främsta koreanska e-sportorganisationen, SK Telecom. Trots att han var en rookie, guidade Faker SKT till en tredjeplats i Spring-split och anses nu allmänt vara en av de finaste mid-laners i världen. SKT tog mästerskapet i somras och red den framgången till en seger i världsmästerskapet i Los Angeles Staples Center.

Från det ögonblicket har namnet Faker förknippats med prestation. 

  • Med sin ex-lagkamrat Bae "Bengi" Seong-woong är han en av endast två spelare i League of Legends historia som vunnit tre världsmästerskap.
  •  Sedan han bröt in i rampljuset har Faker vunnit sex inhemska titlar. Tre av dessa vinster vann i rad. 
  • Han har sopat i alla stora internationella ligatävlingar: IEM, All-Stars, MSI och Worlds.

Han är den första e-sportidrottaren på omslaget till ESPN The Magazine. I ett spel som The League visar existensen av en spelare som Faker den grundläggande talangen i ansträngningen, varför åskådare gillar att titta på det och varför de respekterar det som en sport. Han har vunnit fler kontantpriser jämfört med vilken annan ligaspelare som helst. 

Entusiaster, experter och spelare är överens om att Faker är League of Legends GOAT (eller "Greatest of all Time"). På Worlds 2022 satte Faker inte bara flera nya rekord, utan visade också alla varför han är symbolen för League of Legends.

About the author
Viktor Johansson
Viktor Johansson
About

Viktor Johansson, en dynamisk 25-årig svensk, kombinerar skickligt sin fascination för onlinecasinon med sin expertis inom svensk lokalisering, och skapar underhållande casinoguider skräddarsydda för den svenska marknaden.

Send email
More posts by Viktor Johansson
undefined is not available in your country. Please try:

Senaste nytt

Mega Incineroar: En Game Changer eller en konkurrenskraftig flopp?
2024-04-13

Mega Incineroar: En Game Changer eller en konkurrenskraftig flopp?

Nyheter