February 12, 2024
När jag susar genom luften, när jag snabbt närmar mig kanten av en klippa, börjar jag ångra mitt beslut att använda Trickster-kortet. Minor Realm-kortet, ett av många i Nightingale, verkade misstänkt och erbjöd mig att "hoppa till stora höjder", men det var för bra för att vara sant. En taktisk flykt bort från en fiende Bound Fae ser mig nu slunga mot havet.
När det tillkännagavs fångade Nightingales estetik mångas uppmärksamhet. Dess gaslampsfantasivärldar, säregna varelser och kantiga, viktorianska karaktärer med breda axlar och små höfter gör att detta co-op PvE-äventyr sticker ut bland det överflöd av överlevnadsspel vi ser just nu. Även om Nightingale verkligen ser unik ut, är det världens djupa djup som gör att den sticker ut mest.
En sammanslagning av verklig historia, litterära influenser och en alternativ verklighet skapad av Inflexion Games, Nightingale ser dig gå dig igenom en fantastisk värld som omfattar sagor och folklore som vi är bekanta med, verkliga historiska figurer och, på något sätt, kända namn från klassiska romaner. På din resa tar du dig an uppdrag från sådana som Victor Frankenstein och Nellie Bly och möter sagolika varelser som påminner om dem från barndomens sagoböcker.
Kommer från en utvecklare som hyser industriveteraner från studior som BioWare, detta borde inte vara en stor chock – världsbyggande är deras bröd och smör. De som flyttade från BioWare till Inflexion hade täckt ett brett spektrum av genrer: sci-fi med Mass Effect, medeltida fantasy med Dragon Age och till och med kampsportsfantasi med Jade Empire. Så att bygga ett spel i "samtida historiska fantasy" rymden fascinerade dem.
Resultatet är en vacker värld, om än grov i kanterna, med massor av välbekanta överlevnadselement, som hantverk, jakt och fiske, men också en konstant känsla av att du inte riktigt vet vad som finns runt hörnet.
Det är inte bara Nightingales magiska Faes som besvärjer här – det finns en uppriktigt sagt outgrundlig häxkonst bakom kulisserna också.
Byggd på Inflexions dedikerade server, Nightingales "värld" består av otaliga procedurgenererade Realms. Du skapar dessa Realms genom att kombinera ett Biome-kort med ett Major-kort på en portalsida. Biome-kortet anger terrängen, medan Major-kortet påverkar vilka NPC:er, intressanta platser och andra nyckelelement som visas i den världen. Med andra ord, det finns ett överflöd av kombinationer du kan sätta ihop, var och en resulterar i en värld som inte ens utvecklarna kan förutse.
När du går framåt samlar du och skapar fler rikekort, vilket gör att du kan skapa nya kombinationer. Vill du krydda ännu mer? Använd ett mindre kort på en Transmuter för att ändra aspekter av riket du befinner dig i, i realtid. Du kan spela ett kort som uppslukar världen i oändlig natt men som ökar din magiska styrka eller ett som ökar din skada men tynger ner dig. Med dessa kort finns det alltid en hake – som trickstern lärde mig.
Det här kanske låter överväldigande, men du har en guide som hjälper till att se till att du inte går vilse ner i det rikliga kaninhålet. Puck, en olycksbådande Fae, sätter upp mål som är särskilt användbara tidigt när du försöker ta tag i Nightingale. Allt eftersom du går framåt, plockar du upp fler uppdrag från NPC:er, men du har alltid möjligheten att avskeda allt och ge dig ut och vandra på egen hand. Sök efter sagovarelser med vänner, bygg en imponerande egendom utan placeringsrestriktioner, slutför Bastille-pussel eller samla Hope Echoes som stärker själva näktergalens historia. Det finns ett överflöd av saker att göra, och problemet är att bestämma sig för vad man ska fokusera på först.
Med tanke på att Nightingale kommer in först den 20 februari, är det som erbjuds här mycket imponerande men definitivt i behov av polering. Inflexion planerar för en fullständig lansering nio till 12 månader efter tidig åtkomstsläppet, med det initiala fokuset på "en stabil lansering" och åtgärda eventuella "brådskande problem" innan man tar itu med uppdateringar, nytt innehåll, förbättringar och spelsystem.
Det kan förbluffa dig att Nightingale kostar $29,99 i tidig åtkomst, nästan priset för ett helt spel, men Flynn betonar att det är nyckeln för studion att erbjuda värde till den prisklassen – något han tror att inte alla spel gör.
Från de åtta till nio timmarna jag tillbringade med Nightingale, kan jag lugnt säga att den erbjuder mycket för sin prislapp, även om den behöver lite arbete. Jag skrapade knappt på ytan under min speltid och lockades ständigt utanför stigarna för att ta skydd från dödliga hagelstenar, utforska gömda grottor (med arga björnar inuti) och söka efter resurser för att skapa nya redskap och bygga min egendom. Varje gång jag försökte dra bort mig själv blev jag förhäxad till att göra ytterligare en uppgift. Det är något magiskt på gång här, och jag kan inte vänta på att se hur det blir.
Viktor Johansson, en dynamisk 25-årig svensk, kombinerar skickligt sin fascination för onlinecasinon med sin expertis inom svensk lokalisering, och skapar underhållande casinoguider skräddarsydda för den svenska marknaden.