Ursprunget till eSport kan dateras tillbaka till 1971 i ett evenemang då tvärvetenskapliga studenter deltog i ett vintage Spacewar-spel. Även om det inte var en eSport i sig, banade det vägen för det första konkurrenskraftiga spelevenemanget, 1980 Space Invaders Championship.
Men för betting var det inte förrän i början av det senaste decenniet som eSports betting blev verklighet. Detta var vid en tidpunkt då eSport-scenen började vara värd för flerspelarturneringar online. Så vadslagning kunde ha varit med i spelscenen tidigare. Ändå fanns det oro för att de flesta av spelarna som gillade e-sport var under 18 år, vilket betyder att de inte fick spela. Vad mer? eSport var mycket oreglerat, så matchriggningsproblem skulle uppstå.
Men med populariseringen av eSport-lag tog saker och ting en annan vändning. För det första blev eSports mer populärt och lockade till och med vuxna som lagligen fick spela. Sedan kom enorma sponsringsavtal och enorma tittarsiffror som tog eSports till nästa nivå.
ESports är ett konkurrenskraftigt tidsfördriv där professionella spelare har kontrakt och rejäla lönecheckar, precis som traditionella proffsidrottare. Det finns gott om toppturneringar som lockar miljontals dollar i prispengar.
Bookmakers, å andra sidan, har utnyttjat den ständigt växande efterfrågan på eSports bettingmarknader. Operatörer skyndar sig att erbjuda spelare de senaste eSports-marknaderna för att komplettera virtuella spel, som saknar den mänskliga touchen.
Från alla indikationer är eSports betting bland de snabbast växande kategorierna i hela onlinespelbranschen.
Enligt de senaste siffrorna förväntas storleken på eSports vadslagningsmarknaden nå hela 205 miljarder dollar år 2027. Intressant nog fanns det över 6,5 miljoner eSports satsare 2020. Naturligtvis har antalet eSports satsare ökat nu när eSport är nyaste barnet på blocket i sportspelsvärlden.