Turneringar

December 29, 2022

LAN eller Online: En Make-Or-Break för eSports-spelare

Viktor Johansson
WriterViktor JohanssonWriter
ResearcherHaruki NakamuraResearcher

Den globala pandemin har lett till en boom inom eSports vadslagning. Det stoppade också LAN-turneringar men ledde till uppkomsten av onlineturneringar. Live LAN-turneringar återvänder dock med lättnade nedstängningar och immuniseringsprogram som visar sig vara effektiva. 

LAN eller Online: En Make-Or-Break för eSports-spelare

När du lägger spel på eSport är det viktigt att ta hänsyn till om evenemanget i fråga spelas online eller på ett lokalt nätverk (LAN). Spelare som tar sig tid att undersöka orsakerna till en spelares upp- och nedgångar i en given match har en högre chans att vinna sina insatser i framtiden.

Om du vill lära dig mer om effekterna av LAN kontra onlineturneringar på eSports betting, Fortsätt läsa.

LAN kontra onlineturneringar: Vad är skillnaden?

Först måste vi definiera vad vi menar när vi diskuterar LAN eller onlineturneringar. Local Area Network (LAN)-spel förekommer bland personer som är fysiskt närvarande på samma plats istället för på distans över internet.

De flesta LAN äger rum på arenor och sänds live på webbplatser som Twitch och YouTube. Inte bara är atmosfären annorlunda, utan det är sätena, bordsskivan, utrymmet och lokalen också.

Under en onlinetävling använder deltagarna internet för att ansluta till en server på en annan plats. Spelarna är spridda fysiskt och geografiskt, vilket innebär att de måste använda sina egna datorer och internetanslutningar hemma.

Under dessa turneringar kan spelarna vara säkra på att deltagarna använder en uppsättning som de känner till och som kommer att maximera prestandan. Däremot kommer spelare inte att ha något att säga till om i sina inställningar under LAN-evenemang och kommer istället att ha att göra med vilken utrustning som helst som tillhandahålls.

Att satsa på en LAN eSports-turnering kräver att man tar hänsyn till spelarnas skicklighetsnivåer och evenemangets omfattning, reselogistik, press, spelarnas förmåga att interagera med varandra under en match och möjligheten till en fördel på hemmaplan.

Även om det är sant att spelare kan tävla i online-e-sportturneringar från bekvämligheten av sina egna hem, måste de fortfarande hantera problem med serverfördröjning eller "ping" (längden det tar för data att överföras till servern och tillbaka) , vilket kan vara särskilt problematiskt beroende på den relativa placeringen av teammedlemmar och servern.

Ping: Huvudfaktorn som skiljer LAN kontra onlineturneringar

"Ping" är en term som används i onlinespel för att indikera den tid det tar för en spelares handlingar att återspeglas i serverns svar. Termen "fördröjning" syftar på en ökning eller plötslig ökning av den tid det tar för ett kommando som utfärdats av din utrustning att tas emot och bearbetas av spelservern eller för ett kommando utfärdat av servern att bekräftas av din enhet. Det kallas "ping", och att ha en låg ping innebär mindre fördröjning och en mer flytande spelupplevelse.

Tidsenheten som används för att mäta ett ping är millisekund (förkortat "ms"). Generellt sett är ett ping på 15 millisekunder eller mindre enastående, 15 till 45 millisekunder är underbart och 45 till 100 millisekunder är tolerabelt. Pings över 100ms kan vara svåra att spela med, medan pingar över 250ms vanligtvis inte går att spela.

Beroende på spelarens skicklighetsnivå och spelet som spelas kan dessa pingar vara spelbara eller inte. Spel som Massive Online Battle Arenas (MOBAs) och first-person shooters (FPS) är notoriskt känsliga för ping, med de flesta spelare som rapporterar problemet mellan 50 och 90 millisekunder. Rollspel online (MMO) och realtidsstrategispel (RTS) är mer förlåtande mot större ping, medan turbaserade spel knappt märker det.

Hur avgörande är ping i konkurrenskraftigt spel?

I tävlingsspel spelar ping ofta en större roll än för tillfälliga spelare. De flesta större professionella esportturneringar hålls på LAN-center för att minska effekterna av latens. Det är ett bra sätt att säkerställa att spelarnas insatser, inte nätverkets hastighet, avgör spelets resultat.

Skapa en eSports vadslagningsstrategi baserad på LAN kontra onlineturneringar

Här är några faktorer att tänka på när du bygger din e-sportbettingstrategi baserat på om ditt favoritspel för e-sport håller i LAN- eller onlineturneringar.

Att känna till spelarpreferenser

En spelares preferenser för olika evenemang kan variera beroende på individen. Online eSports-turneringar gör det möjligt för spelare att tävla från bekvämligheten av sina egna hem eller en bekant lagmiljö.

Däremot måste en spelare vänja sig vid omgivningen och utrustningen vid ett LAN-evenemang. Förarproblem från att byta hårdvara till olika enheter är ett regelbundet problem när man använder ett annat system, särskilt i spel som CS: GO, där att ha ett perfekt mål kan betyda skillnaden mellan seger och nederlag.

Även om det finns många fördelar att spela i bekvämligheten av sitt hem, riskerar det också att få en spelare att tappa koncentrationen och spela under sin potential. Som idrottare kanske du upptäcker att spel inför en högljudd, entusiastisk publik ökar din drivkraft och beslutsamhet.

Utvärdera tidigare föreställningar

Ett lags förmåga att kommunicera i en LAN-turnering kan hindras av den stora publikstorleken och efterföljande ljudnivåer. Medan spelare kan se varandras skärmar, är effektivt lagarbete mycket beroende av verbal kommunikation. Därför kommer seriösa spelarna ofta att utforska ett lags nationalitet innan ett LAN-evenemang.

Eftersom de flesta spelare på ett e-sportlag med blandad nationalitet inte kommer att kunna kommunicera med varandra på sitt modersmål, kan de ha en större underläge. Även om sådana lag är välkända i Dota 2, finns bås tillgängliga vid stora tävlingar som The International för att lindra effekterna av åskådarljud.

Förstå publiktrycket

Publikstorleken varierar beroende på evenemanget. I League of Legends, till exempel spelas varje ligas ordinarie säsong över LAN, om än inför en relativt begränsad publik i en studio. Större arenor kan ta emot publiken som förväntas delta i världsfinalen.

Ibland kan ett mindre talangfullt lag vinna ett LAN-evenemang genom att helt enkelt spela sitt vanliga spel och inte låta pressen komma på dem. Alla kan inte prestera på sitt bästa under intensiv granskning av en livepublik, men vissa idrottare trivs under bördan av en sådan miljö.

Misstag och mental styrka

Varje spelare känner press när de deltar i konkurrenskraftiga e-sporter, men de reagerar alla på det olika. Vissa spelare kan tycka att spelinställningen är en stor distraktion, vilket förlänger effekterna av fel som annars skulle glömmas bort efter några minuter.

Du kan lära dig mer om en spelares sannolika reaktion på en utmanande situation genom att analysera deras prestationsdata efter att de har gjort ett kritiskt fel. Var uppmärksam på detta när du satsar på LAN eSports-turneringar, där insatserna är högre och en spelares mentala styrka kan testas av ett missat skott eller en misslyckad gank.

Med tanke på plats och resor

Seriösa tippare inom e-sport kommer redan att ta hänsyn till resors inflytande på ett lags prestation vid ett evenemang. Eftersom jetlag avsevärt kan påverka en spelares prestation och, i förlängningen, lagets chanser att lyckas i en tävling, vidtar många lag nu åtgärder för att säkerställa att deras medlemmar har tillräckligt med tid att återhämta sig från effekterna av långväga resor.

Att göra lite kort research om platsen för ett LAN-evenemang och jämföra det med deltagarnas hemregion eller tidigare tävlingsplatser kan ge användbar information. 

Innan spelarna gör en satsning bör spelarna överväga faktorer som spelarens förtrogenhet med den lokala kulturen, språket och köket.

Även om det kan vara mindre synligt inom e-sport, tyder statistiska bevis på att lag som presterar på en bättre nivå när de tävlar i sin hemnation har en mindre fördel. Hemmalaget har hemmaplansfördelen eftersom de inte behöver resa lika långt och publiken hejar på dem. Deras motståndare måste kämpa med publikens fiendskap, möjligen apati, som kan demoralisera och tömma moralen.

Slutgiltiga tankar

Den här artikeln förklarar varför det är användbart att veta vilka spelare som är mer benägna att vinna i vilka evenemang och hur den kunskapen kan styra din satsningsstrategi. Många esportspelare gör misstaget att anta att lagens prestationer i LAN- eller onlineturneringar är identiska. Genom att ha den tidigare informationen i åtanke och göra en del förundersökningar kan du undvika denna fallgrop och ge dig själv en bättre chans att slå oddsen.

About the author
Viktor Johansson
Viktor Johansson
About

Viktor Johansson, en dynamisk 25-årig svensk, kombinerar skickligt sin fascination för onlinecasinon med sin expertis inom svensk lokalisering, och skapar underhållande casinoguider skräddarsydda för den svenska marknaden.

Send email
More posts by Viktor Johansson

Senaste nytt

Mega Incineroar: En Game Changer eller en konkurrenskraftig flopp?
2024-04-13

Mega Incineroar: En Game Changer eller en konkurrenskraftig flopp?

Nyheter