Alliance ägdes ursprungligen av GoodGame-byrån. Detta var ett dotterbolag till Twitch, en spelströmningstjänst under kontroll av Amazon. 2016 meddelade Alliance sitt beslut att lämna GoodGame och bli helt spelarägd. Det innebär att lagmedlemmarna har ett extra ekonomiskt incitament för att vinna matcher. Detta lag har fått uppmärksamhet från esports bettingsajter på grund av deras höga profilvinster. Till exempel, 2013 vann de International, och uppnådde den största prisutbetalningen i e-sportens historia.
De bästa e-sportlagen måste ha mycket skickliga medlemmar som kan överträffa konkurrenterna. Sedan deras uppkomst har Alliance rekryterat flera stora namn. Till exempel, 2013 anslöt sig StarCraft-spelaren Naniwa till deras led. Ett år senare rapporterade journalistiska sajter att Armada hade anslutit sig till laget. Detta var betydelsefullt eftersom de ansågs vara en av de bästa Super Smash Bros.-spelarna på kretsen.
I slutet av 2013 beslutade laget att sluta tävla i European League of Legends Championship Series. De släppte också SortOf, deras sista Starcraft II-spelare. Detta berodde främst på nya regler som hindrade byråer från att äga flera lag. Det var en viktig faktor till att Alliance lämnade GoodGame och ökade deras spelarautonomi. Esportsbettingfans måste ta hänsyn till detta problem när de satsar på Alliance. De har en meritlista av att briljera med vissa titlar innan de lämnar dem helt.
De kan ibland släppa spelare på grund av yttre påverkan. Samtidigt är många nya spelare intresserade av att gå med i Alliance på grund av att de inte kommer att kontrolleras av en stor byrå. Dessa variabler kan ha en direkt inverkan på oddsen för alliansens matcher.