Det finns markerade utrymmen inom fältet där spelare kan passera sina bilar för att få fartökningar. Hastighetsökningar används för att öka bilarnas prestanda ganska avsevärt och kan ge en spelare många fördelar i spelet.
Rocket League släpptes som en modifiering av Supersonic Acrobatic RPBC. Psyonix utvecklade stridsbilar. Ett av Psyonix mål var att få de overkliga bilarna att kännas roliga att köra utan att kompromissa med realismen.
Efter att ha utvecklat Battle-Cars försökte Psyonix sälja spelet till en utgivare som ett fotbollsspel med raketdrivna bilar, men de fick inget intresse från alla förläggare. De valde sedan att publicera spelet själva på PlayStation Network, nästan utan marknadsföring.
Spelet laddades ner över två miljoner gånger. Studion lät det dock vara så ett tag för att arbeta med andra projekt. De andra projekten hjälpte till att generera medel som senare injicerades i Battle-Cars för att göra det till en framgång.
Rocket League-utvecklingen, som kom från Battle-Cars-projektet, startade 2013 och kostade cirka två miljoner dollar. Några av justeringarna som gjordes för att förvandla Battle-Cars till Rocket League inkluderade att öka bildfrekvensen från 30 till 60 för att göra den lämplig för den nyare hårdvaran.
RL eSport
Efter utgivningen av Raket ligan, blev det relativt populärt på olika streamingplattformar, inklusive Twitch. Den första Rocket League Championship-serien ägde rum 2016, med ett kontantpris på $55 000. Det tjänade mer än en miljon dollar i intäkter genom försäljningen av kosmetiska föremål och lådor i spelet. Medlen användes främst för att finansiera andra tävlingsevenemang, vilket resulterade i spelets ökade popularitet som eSport.