Spelet släpptes ursprungligen 2002 som 'Warcraft 3: Reign of Chaos' och utvecklades av Snöstorm och släpptes för Microsoft Windows som en del av en redan berömd Warcraft-videospelserie. Men det var inte förrän släppet av dess expansionspaket, 'The Frozen Throne', några år senare 2003, som Warcraft 3 blev en viktig del av e-sportscenen.
Det skulle bli en konstant närvaro i en mängd olika eSports-festivaler, såsom Electronic Sports World Cup, World Cyber Games och World Series of Video Games, för att nämna några. Det skulle vara särskilt populärt i Sydkorea och Kina. Medan dess popularitet avtog något under 2010 på grund av introduktionen av olika andra eSporttitlar, bibehöll den en stark efterföljare som har vuxit under de senaste åren.
Warcraft 3 utspelar sig flera år efter händelserna i Warcraft II och följer berättelsen om den brinnande legionens försök att gripa den fiktiva världen Azeroth med hjälp av en armé av de odöda ledda av den fallne paladinen Arthas Menethil. Den följer Human Alliance, Orcish Horde och Night Alves när de arbetar tillsammans för att stoppa dem innan de korrumperar världsträdet.
Warcraft 3 är ett realtidsstrategispel som utspelar sig i en fantasivärld. Realtidsstrategi, eller RTS, är en undergenre av strategi videospel där alla spelare kan spela samtidigt i "realtid" snarare än i turordning.
I ett strategispel i realtid, som Warcraft, placerar varje spelare byggnader och manövrar enheter under sin partiella kontroll för att säkra kartplatser och/eller decimera sina motståndares resurser. Det är möjligt att bygga ytterligare enheter och byggnader i ett traditionellt RTS-spel, även om detta vanligtvis begränsas av behovet av att spendera insamlade resurser.
För att sammanfatta det inkluderar ett RTS-spel som Warcraft resursinsamling, baskonstruktion, teknisk utveckling i spelet och indirekt enhetskontroll.