10 bästa e-sportbettingsidorna i Japan
eSports betting has rapidly gained popularity, especially in Japan, where gaming culture thrives. Based on my observations, players and enthusiasts are increasingly looking for reliable platforms to place their bets on competitive gaming events. Here, you’ll find a carefully curated list of top eSports betting providers, each offering unique features tailored to enhance your betting experience. Whether you're a seasoned bettor or just starting out, understanding the nuances of eSports betting can significantly boost your chances of success. Join me as we explore the best options available, ensuring you make informed decisions in this exciting landscape.

Topprankade eSports bookmakers i Japan
Japanska spelares favorit-esport-spel
Dessutom etablerades en e-sportskola för gymnasieelever (känd som eSports High School). eSports High School marknadsför sig i huvudsak som en handelsskola för den snabbt växande och livliga spelmedieindustrin. Konkurrenskraftig proffsspelare är bara ett av de många alternativen på listan över möjliga karriärer för utexaminerade, inklusive streamer, spelutvecklare, virtuell YouTuber, speljournalist, programmerare, esportvetare och 3-D CG-designer.
Call of Duty: Modern Warfare är en av de mest populära e-sporterna i Japan. Det är ett stridsspel där spelare tävlar i trupplag. Detta spel är en av deras favoriter genom tiderna för många japanska spelare på grund av dess snabba spel och djup.
2021 hölls Call of Duty: Mobile World Championship i Japan, med en prispott på $50 000. Call of Duty är, föga överraskande, en av de bästa mobila esportspel. Treyarch och några andra team samarbetar på Call of Duty, som släpper ett nytt spel varje år.
Bland andra mest populära e-sporter i Japan för närvarande är:
- League of Legends - Ett MOBA-spel (Multiplayer Online Battle Arena) som uppmuntrar tio spelare uppdelade i två lag att försvara sitt territorium.
- CS: GÅ – Det är en förkortning av Counter-Strike: Global Offensive. Det är ett multiplayer FPS (First-Person Shooter)-spel.
- Övervakning - Ett livligt FPS-spel som involverar en nära framtida miljö.
Alla dessa spel är konkurrenskraftiga. De främjar en känsla av gemenskap som människor tycker om och vill sprida.
Och när det gäller konkurrens verkar det tveksamt att något japanskt lag kommer att hota dominansen av lag från Kina, Nordamerika, Sydkorea och Europa i League of Legends eller Overwatch. Men med tanke på tillståndet för den kinesiska e-sportverksamheten kanske detta inte blir fallet i framtiden, och vi kan se starka konkurrenter dyka upp från landet inom en mängd olika e-sporter.
Betalningsmetoder för videospel i Japan
Spelare kan använda båda Neteller och Skrill att göra en insättning. Båda är e-plånböcker online som kan användas för att göra köp online. En person kan överföra pengar från sitt bankkonto till sitt Skrill- eller Neteller-konto och sedan använda dessa medel för att göra en insättning.
Bitcoin och annat kryptovalutor är andra möjliga alternativ för vissa bookmakers. En spelaren kan överföra pengar direkt från sin bitcoin-plånbok till sin e-sportbok om den bookmakern accepterar bitcoin. Bitcoin ådrar sig gruvarbetaravgifter, men det är en av de säkraste lösningarna som finns utanför e-plånböcker. E-plånbok och bitcoin-insättningar behandlas snabbt, och spelarna kan börja satsa direkt.
Historia om esports vadslagning i Japan
Historien om esportspel i Japan relaterar till landets historia med hasardspel. Kejsar Tenmu, enligt ett historiskt dokument från 700-talet, njöt av att spela ett tärningsbaserat spel som liknar backgammon. Detta spel var känt som ban-sugoroku, vilket översätts till "dubbla sex", och det var förbjudet under kejsarinnan Jitos regeringstid.
Bakuto (professionella spelare) utvecklades från det som nu är dagens Kyoto under denna tid av överdrivet spelande. Med framväxten av dessa professionella spelare har det skett en ökning av mängden våld i samband med spel.
Den japanska regeringen utfärdade nio påbud mot spel på 1200-talet. Samuraier fick inte spela under Edo-perioden. Å andra sidan fick högre rankade samuraier dricka, spela och umgås med prostituerade.
Allt eftersom tiden gick, introducerades andra former av spel. Speciellt kom kort-, slot- och tärningsspel som mahjong och pachinko in i bilden. Folket började också spela takarakuji (lotteri) som en form av underhållning. På grund av spelets ökande popularitet, hoppade också illegala sektorer in. Och tyvärr tog de tillfället i akt att utnyttja spelindustrin genom att bygga brottsorganisationer som fokuserar på illegal spelverksamhet.
Esport nuförtiden i Japan
Lyckligtvis förändrades allt detta. När världen gick in på 2000-talet var det länge förbi de dagar då spelande och att ha roligt var kopplat till negativa konnotationer, som våld, offentliga störningar och upplopp. Nuförtiden är spel i Japan organiserat, och att ha roligt är inte längre förknippat med kriminalitet. Och nuförtiden har esports betting blivit en del av bilden.
Denna betydande förändring av hasardspel har också att göra med internets popularitet i Japan. För decennier sedan var det utmanande för de flesta människor i landet att få tillgång till internet. Men från och med 2000-talet fanns den utmaningen inte längre. Nuförtiden kan en person gå nästan var som helst och få tillgång till internet. Och ju lättare tillgången till internet är, desto fler kommer människor att vilja ha tillgång till e-sportspelsajter.
Den japanska regeringens stöd för vadslagning på e-sport kan verka överväldigande. NTTe-Sports, det konkurrenskraftiga speldotterbolaget till telekommunikationsföretaget NTT, och Tokyo Verdys spinoff för e-sport (som också spelar spel utanför sportgenren) stödjer eSports High School, med medlemmar av Verde aktiva inom studentutbildning.
Om konceptet med en spelgymnasium är förbryllande, tänk på att gymnasiet i Japan inte är en del av det obligatoriska utbildningssystemet, och gymnasieskolor med en handelsskoleliknande komponent i deras läroplan är inte ovanliga. "Professionellt spelande, som ett yrke, är otroligt utmanande, och därför är vårt mål att ge eleverna förmågor som kan tillämpas inte bara i konkurrensutsatt spel, utan på en mängd olika sätt", står det på eSports High Schools webbplats.
Framtiden för vadslagning på videospel i Japan
När vi blickar framåt är ödet för esport och esports betting i Japan på väg att bli bättre. Av många saker är detta kopplat till det faktum att Japan är ett land som omfamnar förändring. Det japanska folket, som tenderar att vara livslångt lärande, är också värda att erkänna för denna optimistiska syn på e-sport och vadslagningsbranschens framtid.
Under 2022 och därefter, skulle ett förtydligande av den juridiska statusen för esportspel i landet utan tvekan hjälpa branschens utveckling. Det återstår att se om den japanska regeringen, som hittills varit tveksam till att legalisera många olika typer av vadslagning, kommer att gå för att förklara situationen.
Med tanke på populariteten för e-sporter som Call of Duty: Modern Warfare, League of Legends, CS: GO och Overwatch i synnerhet, samt de unika egenskaperna hos den japanska marknaden när det gäller de mest populära esporttitlarna, en viss klarhet om esports betting skulle vara ganska fördelaktigt.
Är esportbetting lagligt i Japan?
Generellt verkar branschen lovande. Och med tanke på den växande populariteten för e-sport och e-sportbetting i Japan, verkar landet gå mot att legalisera branschen till viss del.
För att vara rättvis fungerar esports betting inom ett område av laglighet som för närvarande är oklart. Även om japanska kunder teoretiskt sett inte är tillåtna att satsa, förbjuder den japanska regeringen inte utländska operatörer att få tillgång till japanska kunder.
Det är oklart om detta kommer att leda till en fullständig legalisering av esportspel i Japan, men att öppna konversationen skulle utan tvekan hjälpa lokala företag att få vad de vill ha. Förmodligen kan de specialisera sig på att förse japanska kunder med de e-sportspelmarknader de önskar.
De bästa e-sportspelsajterna i Japan är endast delvis tillåtna att fungera som lagliga etableringar. Endast ett fåtal inhemska sporter kan nu satsas på, och endast i ett livecasino. Dessa sporter inkluderar hästkapplöpning, motorbåtsracing, motorcykelracing, hästkapplöpning och utvalda fotbollsligor.
Esportlagstiftning i Japan
Statusen är knepig. Som rekommenderat bör all vadslagning göras på ett parimutuelt sätt, som liknar ett lotteri. Kapitel 23 i Japans strafflag förbjuder traditionell sportvadslagning, inklusive e-sportvadslagning på internet. Medborgare är förbjudna att spela på ej godkända webbplatser enligt lagen.
För att vara helt säker på att det inte kommer att finnas några påföljder mot lagen, rekommenderas det att använda ett privat wifi-nätverk när du placerar e-sportspel eller kommer åt bettingsidor.
Vadslagningar i Japan
Skattelagar för esportspel och spel är lite komplicerade. Vinster från hästkapplöpningar är skattepliktiga, men bara om du vinner mer än $500 000 per år. Du kan inte heller dra av kostnaden för att förlora spel från dina vinster. Du måste betala skatt på dina inkomster även om du förlorar $600 000 i spel under ett år.
Observera att även om endast begränsad e-sportvadslagning är tillåten i Japan, hanterar inte skattekoden vadslagning på andra sporter. Eftersom den japanska regeringen inte reglerar sportsbooks som verkar i landet är det tveksamt om några skatter kommer att hållas inne. Det är viktigt att prata med en revisor om din skatteställning.
Tidigare nämndes tre japanska lagar som omformade e-sportmarknaden. Följande är dessa lagar:
1. Fueiho
Enligt denna lag är "Game Centers" (dvs. spelhallar) föremål för särskilda lagar under Fueiho (beskrivs som en verksamhet där ägarna utrustar spelhallarna med spelautomater, TV-spelmaskiner eller andra underhållningsanläggningar i ett avdelat utrymme och tillåta gäster att spela spelet).
Anta att ett företag är föremål för Fueiho. I så fall måste den få tillstånd att arbeta från Prefectural Public Safety Commission och följa flera restriktioner, inklusive begränsning av öppettider, begränsning av tillträde till minderåriga och förbud mot betalning av prispengar till spelare om de håller tävlingar.
2. Premielagen
Premielagen förbjuder företag att ta ut orimliga premier i utbyte mot sina tjänster. I Japan var huvudfrågan med e-sport om prispengarna som spelets utgivare betalade för tävlingen ansågs vara premier för utgivaren.
Om en e-sporttävlings prispengar omfattas av premielagen, får summan av prispengar inte överstiga det lägsta av I 20 gånger transaktionens värde; eller (ii) 100 000 japanska yen (cirka 900 USD).
3. Strafflagen
Hasardspel är hårt reglerat i Japan, och alla som spelar eller driver en spelanläggning åtalas för brott. Vadslagning definieras enligt följande i den japanska strafflagen:
"Att satsa på en fastighet på en tävling vars resultat bestäms av slumpen."
Detta gäller inte bara esports betting utan även esports tävlingar. När spelare i en e-sporttävling betalar registreringskostnader till tävlingens arrangör, och prispengarna inkluderar registreringsavgifter (vilket nästan alltid är fallet), kan betalning av registreringsavgifter tolkas som vadslagning. Eftersom du "satsar en fastighet på en tävling vars resultat beror på slumpen" genom att betala avgifterna, "satsar du en fastighet på en tävling vars resultat beror på slumpen."
Vanliga frågor
Många människor som inte är bekanta med hur e-sportspelsajter fungerar har många frågor. Det här är några av dem:
Accepterar alla japanska e-sportspelsajter den japanska yenen?
Nej. Bettingsidor fortsätter att acceptera EUR, USD och GBP som sina huvudsakliga valutor. Endast ett fåtal bookmakers accepterar JPY som valuta eftersom den anses vara "exotisk"
Finns det åldersrelaterade begränsningar?
Generellt i Japan måste en person vara 18 år (eller äldre) för att placera e-sportspel. De får dock spela med ett lag och inte lägga vad även om de är under 18 år.
Kan jag ha andra alternativ som japansk onlinespelare?
Det är svårt att ha en optimal spelupplevelse (landbaserad eller online) i Japan på grund av lokala regler. Endast fyra sporter är tillåtna, och vadslagningsalternativen är kraftigt begränsade. Du kan få många möjligheter och fördelar om du spelar på internationella bettingsidor.
Vad kan jag förvänta mig av bettingsajter för e-sport online i Japan?
Online esports bettingsajter i Japan ger spelare möjlighet att få tillgång till internationella bettingsidor.
Relaterade nyheter
